کد مطلب:34954
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
يكي ديگر از نامهاي قيامت يوم الوعيد است، اين نام به چه معناست؟
اين نام نيز يك بار در سراسر قرآن مجيد، در سوره ق آيه 20 آمده است «وَنُفِخَ في الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ» [و در صور دميده ميشود آن روز، روز تحقق وعدههاي وحشتناك است].
البته واژه «وعيد» به طور مكرر در قرآن آمده، ولي تعبير به «يَوْمُ الْوَعِيدِ» تنها در يك مورد است.
واژه «وعيد» از ماده «وعد» گرفته شده و به گفته راغب در مفردات، «وعد» در مورد خير و شر هر دو به كار ميرود، ولي «وعيد» تنها در موارد وعدههاي شرّ گفته ميشود، و لذا «ابن منظور» در لسان العرب آن را به تهديد تفسير كرده است، و واژه «ايعاد»، نيز به همين معني آمده است.
به هر حال، اين نام اشاره پرمعني به تمامي مجازاتهاي روز قيامت است، اعم از مشكلات صحنه محشر و دادگاه عدل الهي، و مجازاتهاي دوزخ، و اعم از كيفرهاي مادي و معنوي، مانند رسوائي در ميان خلائق، و دور ماندن از فيض قرب پروردگار.
در اينكه منظور از نفخ صور در اين آيه، نفخه مرگ و پايان دنيا است، و يا نفخه حيات و آغاز آخرت؟ در ميان مفسّران گفتگو است، ولي آيه بعد از اين آيه كه ميگويد «وَجائَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَشَهِيْدٌ» [و هر انساني وارد محشر ميگردد در حالي كه همراه او سوق دهنده و گواهي دهنده است] دليل بر آن است كه منظور نفخ دوم است، و روز وعيد نيز همان روز است.
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.